fbpx

Pozwolenie czy zgłoszenie budowlane?

prawo budowlane

Pozwolenie i zgłoszenie budowlane

Chciałabym sie dowiedzieć czy inwestycja którą planuje w Krakowie tzn rozbudowa domu , wymaga pozwolenia budowlanego czy jedynie zgłoszenia.
Planuje dobudować dwa pomieszczenia o pow ok 30 m2 oraz wykonać remont w domu . Dobudowa przebiegac bedzie wzdłuż granicy z sasiadem ktory wyrazil zgodę.

Przedłożone dokumenty: brak

Akty prawne:

Dz.U. 1994 nr 89 poz. 414 Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane.

Art. 29. [Budowy i roboty budowlane niewymagające pozwolenia na budowę:

1. Pozwolenia na budowę nie wymaga budowa:
1a) wolno stojących budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których obszar oddziaływania mieści się w całości na działce lub działkach, na których zostały zaprojektowane;

Art. 3. [Definicje]
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
20) obszarze oddziaływania obiektu – należy przez to rozumieć teren wyznaczony w otoczeniu obiektu budowlanego na podstawie przepisów odrębnych, wprowadzających związane z tym obiektem ograniczenia w zagospodarowaniu, w tym zabudowy, tego terenu;

Pozwolenie i zgłoszenie budowlane

Z powyższego wynika, iż budowa domu jednorodzinnego nie wymaga pozwolenia, jednak jego przebudowa zwiększająca obszar oddziaływania już tak. A więc, w Państwa przypadku wymagane jest pozwolenie. Kluczowym jest tutaj usytuowanie rozbudowanego domu przy granicy. A to rzutuje na zwiększony obszar oddziaływania. Zgoda sąsiada niestety nie wpływa na konieczność uzyskania pozwolenia.

W przypadku domu jednorodzinnego obszar oddziaływania ogranicza się w zasadzie do terenu działki, na której jest on postawiony, ale są też sytuacje, gdy budynek lub towarzyszące mu urządzenia oddziałują na sąsiednie posesje. Z taką sytuacją mamy do czynienia, gdy dom stawiany będzie w odległości mniejszej niż 4 m od granicy. W przypadku sąsiedniej działki niezabudowanej, jej właściciel będzie mógł postawić dom, ale bez okien od strony granicy, chyba że odległość między budynkami będzie większa niż 8 m. W takiej sytuacji urząd powiadamia właściciela sąsiedniej posesji o planowanej budowie i jeśli w przewidzianym terminie nie zgłosi on sprzeciwu, przyjmuje się, że wyraża zgodę na takie zagospodarowanie.
Przede wszystkim w orzecznictwie dominuje stanowisko, że obszar oddziaływania obiektu wyznaczany jest już przez „możliwość spowodowania negatywnego oddziaływania projektowanego obiektu na teren sąsiednich nieruchomości” (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 25 lutego 2014 r., sygn. akt: II OSK 2271/12), a nie przez fakt jego rzeczywistego oddziaływania.
Obszar oddziaływania obiektu wyznaczany jest z uwzględnieniem nakazów i zakazów zawartych w przepisach odrębnych (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 16 stycznia 2014 r., sygn. akt: II SA/Go 881/13).
Jak wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w wyroku z dnia 7 października 2009 r., sygn. akt: II SA/Gl 430/09:
obszar oddziaływania to niewątpliwie teren, jednak jego wytyczenie wymaga odniesienia się do bliżej nie określonej grupy przepisów odrębnych. Istotne jest, że przepisy te mają wprowadzać ograniczenia w zagospodarowaniu terenu. Nie jest zatem tak, że obszar oddziaływania to teren, w którym da się odczuć skutki, uciążliwości spowodowane funkcjonowaniem jakiegoś obiektu. Takie rozumienie odwołuje się do oddziaływania faktycznego, które nie można utożsamić z oddziaływaniem polegającym na wprowadzeniu ograniczeń.

Fakt postawienia konkretnego obiektu budowlanego prowadzi do uszczuplenia (ograniczenia) praw podmiotów trzecich: zarówno praw pozwalających na określone zagospodarowanie ich nieruchomości, jak i prawa do ich zabudowy. Obszar oddziaływania obiektu powinien więc być wyznaczony poprzez ustalenie nieruchomości, których właścicieli (użytkowników itp.) prawa zostaną uszczuplone w wyniku realizacji tego obiektu, niezależnie od tego, jakiego rodzaju to są prawa. Uszczuplenie praw musi zaś wynikać z nakazów lub zakazów stanowionych przepisami prawa, także cywilnego.
Zgodnie z Wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku II SA/Gd 825/14, Obszar oddziaływania obiektu jako przesłanka wpływająca na przymiot strony w postępowaniu o pozwolenie na budowę:

Obszar oddziaływania obiektu budowlanego to także teren, gdzie uciążliwości związane z przedsięwzięciem mieszczą się w granicach norm określonych przez przepisy prawa. Przymiot strony w prawie budowlanym nie jest zależny od tego, czy oddziaływanie zamierzonej inwestycji na nieruchomości sąsiednie przekracza ustalone w tym względzie normy, lecz z samego faktu oddziaływania na przestrzeń objętą prawem do nieruchomości sąsiednich. Obszar oddziaływania obiektu nie może być zatem utożsamiany tylko i wyłącznie z brakiem zachowania przez inwestora wymogów określonych przepisami techniczno-budowlanymi czy z zakresu ochrony środowiska. Obiekt budowlany może bowiem wprowadzać określone ograniczenie w zagospodarowaniu terenu, co nie oznacza, że jego realizacja jest niezgodna z przepisami techniczno-budowlanymi i co za tym idzie, że nie można będzie uzyskać na jego realizację pozwolenia na budowę.

Pozwolenie i zgłoszenie budowlane